Path


Strona główna »  Cabines.pl »  Kupujemy sprzÄ™t i...

Kupujemy sprzęt i... Wyposażenie salonów SPA

Kupujemy drogi sprzęt, ustawiamy go w gabinecie, przechodzimy szkolenie, zaczynamy używać i... aparat się psuje. Dystrybutor sprzętu w umowie zapewnia, że oferuje serwis, jednak okazuje się, że w praktyce nie zawsze wygląda to tak dobrze. Kosmetyczki skarżą się, że telefony pozostają bez odpowiedzi, naprawa opóźnia się, czasami miesiącami. Olbrzymia inwestycja idzie na marne, ponieważ aparat stoi bezczynnie, a zniecierpliwione klientki idą do innego salonu.

Kupowanie sprzętu kosmetycznego do gabinetu to dzisiaj konieczność wynikająca z faktu, że klienci oczekują zabiegów z użyciem aparatów, przekonani o ich skuteczności. Jest to jednak również nie lada wyzwanie ze względu na konieczność wyboru spośród wielu ofert, kuszących ceną, możliwościami i dodatkowymi usługami sprzedawcy. Przede wszystkim jednak jest to spory wydatek i chcielibyśmy, by jak najszybciej się zwrócił. Dlatego awaria aparatu niedługo po jego zakupie jest prawdziwym problemem. Również dlatego, że sprzęt często jest sprowadzany od zagranicznych producentów i trzeba mieć do niego oryginalne części. W zasadzie sprzedawca gwarantuje serwis, ale zdarza się, że trudno wyegzekwować wypełnienie tej części umowy z jego strony.

Jak uchronić się przed taką sytuacją?

Po pierwsze już na etapie wybierania sprzętu i sprzedawcy należy zasięgnąć opinii o jednym i drugim, np. na forach internetowych dla kosmetyczek. Można też poprosić o informację na temat poprzednich nabywców i skontaktować się z nimi, by zapytać o wrażenia z pracy na zakupionym sprzęcie. Wybierajmy firmy, które są obecne na rynku od lat i znane – takie na pewno nie będą narażać na szwank swojej opinii. Nie zawsze wyjdzie to z korzyścią dla ceny, ale na pewno warto zapłacić więcej i mieć gwarancję, że firma wywiąże się ze swoich zobowiązań. Po drugie sprzęt należy sprawdzić dokładnie przed kupnem, a potem po zakupie. Tutaj ważna uwaga – właściciele salonów często kupują aparat, zanim personel przejdzie szkolenie z jego obsługi. Wyklucza to potem możliwość natychmiastowego testowania sprzętu w salonie i grozi tym, że w razie stwierdzenia wad przekroczymy już czas, jaki przysługuje zgodnie z umową na zwrot towaru wadliwego. Dlatego lepiej jest dokładnie przetestować sprzęt przed zakupem w siedzibie sprzedawcy lub w salonie oraz dowiedzieć się wszystkich najważniejszych rzeczy o sposobie jego obsługi i konserwacji. Po trzecie zapoznajmy się z warunkami sprzedaży danego sprzedawcy. Powinien on udostępnić je na swojej stronie internetowej lub przedstawić na życzenie klienta.

Przepisy

Sprawy związane z transakcjami handlowymi są na szczęście regulowane odpowiednimi przepisami, które w pewnym stopniu chronią klientów przed nieuczciwością sprzedawcy. Można się na nie powołać, próbując wyegzekwować wywiązanie się sprzedawcy z umowy. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (DzU 141 poz. 1176) Rozdział I, art. 3

  • Sprzedawca dokonujÄ…cy sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiÄ…zany udzielić kupujÄ…cemu jasnych, zrozumiaÅ‚ych i nie wprowadzajÄ…cych w bÅ‚Ä…d informacji, wystarczajÄ…cych do prawidÅ‚owego i peÅ‚nego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego. W szczególnoÅ›ci należy podać: nazwÄ™ towaru, okreÅ›lenie producenta lub importera, znak zgodnoÅ›ci wymagany przez odrÄ™bne przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz, stosownie do rodzaju towaru, okreÅ›lenie jego energochÅ‚onnoÅ›ci, a także inne dane wskazane w odrÄ™bnych przepisach.
  • Sprzedawca jest obowiÄ…zany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiajÄ…ce dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakoÅ›ci, kompletnoÅ›ci oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
  • Sprzedawca jest obowiÄ…zany wydać kupujÄ…cemu wraz z towarem konsumpcyjnym wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsÅ‚ugi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrÄ™bne przepisy.

Art. 4.

  • Sprzedawca odpowiada wobec kupujÄ…cego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umowÄ…; w przypadku stwierdzenia niezgodnoÅ›ci przed upÅ‚ywem szeÅ›ciu miesiÄ™cy od wydania towaru domniemywa siÄ™, że istniaÅ‚a ona w chwili wydania.

Art. 13.

  • Udzielenie kupujÄ…cemu gwarancji nastÄ™puje bez odrÄ™bnej opÅ‚aty przez oÅ›wiadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszÄ…cych siÄ™ do towaru konsumpcyjnego; okreÅ›la ono obowiÄ…zki gwaranta i uprawnienia kupujÄ…cego w przypadku, gdy wÅ‚aÅ›ciwość sprzedanego towaru nie odpowiada wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wskazanej w tym oÅ›wiadczeniu. Nie uważa siÄ™ za gwarancjÄ™ oÅ›wiadczenia, które nie ksztaÅ‚tuje obowiÄ…zków gwaranta.
  • Sprzedawca udzielajÄ…cy gwarancji wydaje kupujÄ…cemu wraz z towarem dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujÄ…cych siÄ™ na towarze oznaczeÅ„ z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeÅ„.
  • W dokumencie gwarancyjnym należy zamieÅ›cić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeÅ„ z gwarancji, w tym w szczególnoÅ›ci nazwÄ™ i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasiÄ™g ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyÅ‚Ä…cza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnieÅ„ kupujÄ…cego wynikajÄ…cych z niezgodnoÅ›ci towaru z umowÄ….

Ważnym dokumentem jest karta gwarancyjna urządzenia, zawierająca datę sprzedaży z pieczęcią i podpisem sprzedawcy, numer fabryczny aparatu oraz warunki gwarancji – okres gwarancji i wady oraz usterki, które sprzedawca deklaruje się naprawić w ramach gwarancji.

Gdzie szukać pomocy

Inspekcja Handlowa (strona internetowa Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej – www.giih.gov.pl) jest organem chroniącym interesy i prawa konsumentów. Do jej wojewódzkich oddziałów można udać się w razie, gdy sprzedawca unika wywiązania się ze swych zobowiązań.

Ostatecznym rozwiązaniem jest skierowanie sprawy do sądu. Należy zrobić to w miejscu, w którym sprzedawca ma siedzibę – do rejonowego, gdy wartość roszczenia nie przekracza 30 tys. złotych, w przeciwnym razie do okręgowego. Należy przy tym posłużyć się dowodami w postaci odpowiednich dokumentów (faktura, umowa kupna- -sprzedaży), zeznań świadków i opinii rzeczoznawcy.

Dorota Bury